“We hebben hetzelfde DNA”
Alle woningen in Nederland binnen 10 jaar isoleren. Dat is de missie van Raoul Kiksen, directeur van Nederland Isoleert. “Het is toch waanzin dat we al 35 jaar bezig zijn met na-isolatie van huizen! We isoleren 25.000 tot 30.000 spouwmuren per jaar en hebben er nog 1,5 miljoen te gaan. En dan hebben we nog niet eens gesproken over de andere maatregelen die genomen kunnen worden. In dit tempo zijn we nog zestig jaar bezig. Dit moet echt sneller. Ik wil over tien jaar klaar zijn.”
Gegarandeerd geïsoleerd
De samenwerking met Natuur & Milieu startte in 2014. Nederland Isoleert won de tender voor de eerste spouwmuurisolatie-actie voor Slimwoners; de campagne die mensen verleidt om een eerste stap te zetten naar woningisolatie. De match was meteen goed. De prijs ook. Raoul: “Natuur & Milieu houdt ons scherp. Zij weten hoe je consumenten moet aanspreken en wisten dat mensen een vaste prijs wilden. Dat is in isolatieland niet gebruikelijk. Voor mij was het een eye-opener. We hebben de prijsopbouw inzichtelijk en begrijpelijk gemaakt met als resultaat de slogan Gegarandeerd geïsoleerd voor 750 euro, dat is nu de vaste prijs voor een tussenwoning. Dat hebben isolatiebedrijven ons niet in dank afgenomen. Er was gewoon een grijs gebied. Dat is nu verdwenen.”
DNA-match
In 2015 werd de samenwerking voortgezet. “Behalve een inhoudelijke match is er ook een DNA-match,” zegt Raoul. “Natuur & Milieu is een niet-belerende, proactieve, oplossingsgerichte en optimistische club. Dat oplossingsgerichte zit ook in ons DNA. We begrijpen allebei stilzwijgend de gevaren van de opwarming van de aarde, de reden dat we dit werk doen. Daar hoeven we het verder niet meer over te hebben. We kiezen voor oplossingen. Het is inspirerend en ook heel leuk om samen te werken.”
Endorsement
Raoul: “We willen duurzame producten geschikt maken voor de massa, op een leuke manier. Dat verbindt ons. Daarom voeren we samen campagne om Nederland sneller te isoleren. In de goede zin van het woord. Wij leren van Natuur & Milieu hoe we het verhaal beter kunnen vertellen. Begrijpelijk en menselijk. Dat helpt ook om onze business te laten groeien. Onze samenwerking laten we, onder andere via het logo-gebruik, zien. Natuur & Milieu versterkt ons merk en helpt ons de voordelen van woningisolatie op een goede manier naar voren te brengen.”
Scherp blijven
“Door Natuur & Milieu zijn we versneld gaan innoveren. Wij zijn het eerste bedrijf dat woningen op afstand kan inmeten. Daarvoor hebben we software ontwikkeld. Het scheelt natuurlijk enorm dat we voor een offerte niet meer op pad hoeven om gevels op te meten.” In een campagne pieken de aanvragen in een korte tijd. Raoul lacht:” We zijn in de versnelling gegaan omdat we in korte tijd 2.500 aanvragen moesten wegpoetsen. Een prachtige uitdaging!”
Grenzen verleggen
Voor Raoul is het vanzelfsprekend om de komende jaren samen te blijven optrekken. “Om woningisolatie nog meer mainstream te maken via campagnes en acties. En om de zakelijke markt – woningcoöperaties en bouwbedrijven – te motiveren om versneld te isoleren, waarbij Natuur & Milieu mogelijk als kennispartner kan optreden. We hebben nu bijvoorbeeld een interessante vraag van een vakantiepark waarbij Natuur & Milieu meedenkt hoe we dit het beste kunnen aanpakken.”
En het blijft niet bij Nederland. Raoul: “Inmiddels is ons bedrijf ook in Vlaanderen begonnen onder de naam ‘Vlaanderen Isoleert’. Natuur & Milieu heeft ons geïntroduceerd bij haar Vlaamse zusterorganisatie Bond Beter Leefmilieu. Met hen gaan we nu soortgelijke woningisolatie-acties ondernemen. Natuur & Milieu blijft met ons meedenken.”