In de media

2015 was publicitair gezien een topjaar voor Natuur & Milieu. We waren volop in de media, met een duidelijke piek in het najaar, toen meerdere campagnes kort na elkaar van start gingen.

Online scores per medium en per thema

TV Radio Dagblad Online Totaal
Energie 13 23 68 661 765
Voedsel 15 25 47 568 655
Mobiliteit 14 22 46 424 506
Algemeen 0 2 6 76 84
Alle thema’s 42 72 167 1729 2010


In 2015 is Natuur & Milieu volop in de media geweest, met een duidelijke piek in het najaar, toen meerdere campagnes kort na elkaar van start gingen. Ten opzichte van voorgaande jaren was Natuur & Milieu meer zichtbaar op alle kanalen: zowel op tv als op de radio, alsook in dagbladen en online media waren onze berichten en woordvoerders met hoge regelmaat te zien. Onze energie-gerelateerde thema’s kregen de meeste aandacht, maar ook op het gebied van mobiliteit en voedsel hebben we vaak ons standpunt over het voetlicht weten te brengen. Hieronder lichten we een aantal hoogtepunten per thema uit.

Natuur & Milieu in de media

Energie

Op het thema energie waren we dit jaar zeer zichtbaar. Het meest succesvol was de Stroomranking, die we ieder jaar uitvoeren. Zo opende het NOS Journaal ermee, bracht de Volkskrant dit nieuws op de voorpagina en ook andere landelijke dagbladen besteedden er uitgebreid aandacht aan. Een doorlopend thema dat het hele jaar steeds weer opnieuw media-aandacht wist te genereren, zijn de vorderingen in onze rechtszaken tegen de kolencentrales in zowel de Eemshaven als bij de Maasvlakte. Een ander onderwerp dat volop media-aandacht kreeg was ons onderzoek naar het effect van windmolens in zee op Duitse toeristen: de Volkskrant pakte hier groot mee uit en veel radiozenders besteedden er een item aan. Ook onze zonneranking voor gemeenten, een ranglijst van de hoeveelheid zonnepanelen per gemeente, scoorde het goed; met name de lokale media besteedden hier veel aandacht aan.

Mobiliteit

Met het thema mobiliteit waren we het meest zichtbaar met een alternatief voorstel voor de autobelastingen 2017-2021. Begin juni brachten we dit voorstel in het NOS Journaal. Daarnaast haalde de autobrief alle dagbladen en veel prominente online nieuwsmedia, vaak vergezeld van ons standpunt. Ook in het vervolgtraject van de autobrief waren we goed zichtbaar, onder andere bij RTL Nieuws en BNR Nieuwsradio. Eind september reageerden we op het gesjoemel van Volkswagen en waren we onder andere te zien in Nieuwsuur. We lieten zien wat de milieu-impact van de extra uitstoot is en hoeveel extra geld automobilisten kwijt waren door het gesjoemel met testresultaten, waar we wederom het NOS journaal mee haalden. Niet alleen de auto, ook de fiets had de aandacht van Natuur & Milieu. In oktober presenteerden we een alternatief fietsplan waar door meerdere dagbladen en veel online media aandacht aan werd besteed. Met de Hoppercampagne haalden we twee keer de voorpagina van het dagblad Metro.

Voedsel

De Doggybag was voor het tweede jaar op rij een grote mediaklapper op het thema voedsel: het AD bracht een groot artikel over voedselverspilling en het uitdelen van onze doggybags op de voorpagina. Vervolgens werd dit ook opgepikt door veel radiozenders en online media. In september presenteerde we het Menu van Morgen – een duurzame schijf van vijf – in RTL nieuws met een uitgebreid item. Kort daarna startten we samen met de Vegetarische Slager een actie voor een vegafabriek. Dit lanceerde we in Vroege Vogels en leverde daarna veel media-aandacht op. Ook onze visie op de melkveewet, een wet die gedurende het jaar steeds opnieuw actueel was, is veelvuldig in de media geweest in 2015. Het jaar sloten we af door gourmetschotels te ranken op duurzaamheid, dit leverde in het seizoen van kerstdiners veel online-aandacht op.

  • sponsor
  • sponsor
  • sponsor